onsdag 16. september 2009

Epost til Arild Hausberg

I Nordlys 10. sep. skriver du, Arild, at ”at vi får bare håpe at de første etablerere slipper å betale alt alene” Men hvordan skal kommunen kunne sørge for det?

Jeg lurer på dette som ble tydeliggjort så godt av fiskeindustrien på Karlsøy. De trenger mer kraft, men  må dekke hele tilkoblingsavgifta (les styrking av linjenettet mm) selv.

Hele 20 millioner ville det koste dem. Det verken våger eller klarer de, selv om det ville gagne både egen bedrift, kommunen og innbyggerne. Troms Kraft ga klart uttrykk for at noe samfunnsansvar – det hadde de ikke. De skulle tjene penger.

Jeg vet at industri på Husøy må bruke dieselaggregater fordi det ikke lønner seg å tilknytte seg nettet av samme grunn. Det finnes nok flere eksempler.

I det små gjelder det samme: Jeg vet at den hytteeier som vil ha strøm må betale hele tilknytningsavgiften – selv om det er andre hytteeiere som med tida kommer til.

Altså vil den første hytteeieren som vil ha strøm, måtte betale 500.000 kroner (linje, transformator og lavspentkabel, mens de neste betaler 30 – 70.000.

Ut i fra dette slutter jeg meg til at det ikke er mulig å etablere seg verken med strøm, veg, vann eller kloakk på et nytt sted dersom man ikke har svært god økonomi, eller er svært altruistisk av seg.

Kan hende kan man etablere seg der det er nært til eksisterende infrastruktur, men ikke når det gjelder Tønsvika, Leirbakken eller Breivikeidet. Følgelig jager man Mack ut av byen! Og Asko Nord?

Jeg vil selvfølgelig dit hen at kommunene og store samfunnsviktige leverandører må investere i tilrettelegginga slik at inntektene kan komme i ettertid – ikke kreve betalinga på forskudd av den stakkars jævelen som måtte ha et behov eller ha lyst til å etablere noe nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fritt Ord